top of page
icactive

Waarom zeggen we "InshaAllah

​Achter het woord "In syaa Allah" dat we vaak zeggen, om te verwijzen naar toekomstige gebeurtenissen, heeft te maken met de openbaring van Soerat al-Kahf, en natuurlijk de reden waarom we dat (als Allah het wil) zeggen. Er werd in een verhaal verteld dat de Qoe-raisj 2 gezanten stuurden (Nadh bin al Harts en Uqbah bin Abi Muith) om te vragen over de eigenschappen van een profeet aan een priester met veel kennis over heilige boeken in Yathrib (nu Madinah).

Zij werden gestuurd door hun mensen, omdat er iemand in Mekka zou zijn die beweerde een profeet te zijn. Zij hopen dat de priester hun kan uitleggen over de tekenen/eigenschappen van een profeet.

De priester antwoordde: 'Vraag hem drie dingen. Als hij de antwoorden kent, dan is hij inderdaad een profeet van God. Zo niet, dan is hij een gewoon mens.

Ten eerste, vraag over een groep jongeren die een vreemde, magische ervaring hadden. Ten tweede, het geval van iemand die van Masyrik naar Maghrib wandelt (van oost naa

r west), en wie zijn ze? De derde, vraag over het geest/ruh.

Deze drie vragen kunnen niet worden beantwoord door gewone mensen. Er zijn wel groepen jongeren die vreemde ervaringen meemaken, en ook mensen die de hele wereld reizen, en wie zijn ze? En wat is geest/ruh?

De twee boodschappers keerden terug naar Mekka en brachten de boodschap naar de hoofden van de Quraysh van Mekka. Ze gingen naar Rasulullah SAW en vroegen hem de drie vragen. Profeet Mohammed SAW zei toen: "Ik zal morgen jullie vragen beantwoorden", zonder Insyaa Allaah te zeggen.

Nadat ze de profeet had gehoord, keerde de Quraysh terug. Maar blijkbaar heeft profeet Mohammed SAW de volgende dag geen openbaring gekregen, zoals hij verwachtte. Rasulullah SAW voelde zich verdrietig en wist niet wat te antwoorden aan de Quraish. Tot ongeveer 15 dagen later, word Surah Al Kahf geopenbaard. In de Surah Al Kahfi Rasulullaah werd SAW berisp/gewaarschuwd om niet verdrietig te zijn omdat de Qurais de Qur'an niet geloven. En vervolgens mooit iets zeggen dat men later iets zou doen zonder te zeggen in Syaa Allaah (Qs Kahfi 18:23).

Natuurlijk werd er ook in Al Kahfi over de antwoorden van de vragen van de Quraish geopenbaard. Het eerste is het verhaal van Ashabul Kahfi, die door Allah SWT slaapt voor meer dan 300 jaar.

Het tweede is het verhaal van een reiziger die kennis heeft van God (Surah al Kahfi: 18: 9-26) en een reiziger (Surah al Kahfi: 18: 83-101) genaamd Dzul Qarnayn. En de derde vraag over de geest wordt beantwoord door openbaring in Surah al-Israa '17: 85. Hoewel er al genoeg tekens van de profeetschap waren, geloofden er nog steeds weinig mensen op de profeet.

Het verhaal van de Rasulullaah (vrede en zegeningen over hem) die in syaa Allah hier vergeten is, is een les voor ons hoe belangrijk het is om te herinneren dat er nog geen dingen zijn gebeurd, die wel onze rechtspraak is geworden. Het kan zijn wat we hebben gepland niet gebeurd omdat het geen toestemming heeft van Allah. Dus vergeet niet te zeggen in syaa Allaah om Zijn toestemming te vragen. En verder, gebruik het niet als een manier om een uitnodiging te weigeren, zoals vaak bij ons (Indonesische mensen) wordt gebruikt. Dit is zeker niet het juiste gebruik. Als we iets niet kunnen doen of iets beloven, is het het beste om het goed te verwerpen. Wallaahu a'lam bisshowab.

Het bovenstaande verhaal is mijn notitie van Tausiyah Tafsir Surat Al Kahfi op zondag 17 september door mr. Ustadz Tamsil. Wil je meer tafsir en hadits weten, evenals interactief vragen? Vergeet niet om elke zondag om 13.00-16.30 voor volwassenen (heren en vrouwen) te studeren. In syaa Allah zullen we gezamenlijk de lessen van de Qur'an bestuderen die ons geloof op islam zullen versterken.


15 weergaven0 opmerkingen

Gerelateerde posts

Alles weergeven

Comments

Rated 0 out of 5 stars.
No ratings yet

Add a rating

Meerdere artikellen

Donasi dan Sodaqoh 

bottom of page